Lucka tjugoett

Oj vad det börjar närmar sig nu! Dan före dan före dan före dopparedan :) Och det är SNÖ och kyla ute vilket tyder på att det kommer bli en ny bil! (eller näe, vänta nu... nu var det någon som störde min koncentration?) En vit jul (ska det stå)! Jag kan inte gilla läget mer just nu :) Imorgon om solen tittar fram ska jag gå bort till "hägneängen" och ta kort. Jag och mamma var där igår och det jag ångrade mig så att jag inte tog med mig kameran. Så himla fint!

På tal om julförberedelser så har här pyntats, slagits in julklappar och kokats knäck. Familjen var även ute i Hylletofta och högg oss en gran :) (eller tre, egentligen...) Bara femton minusgrader och fyra byxor och tröjor på. Inte alls omständigt! Det gjorde alltså inte ens ont att ramla runt i snön- jag tror michelingubben håller med.
Sen i lördags blev det lite återförening hemma hos johansson/jonsson. Yatzy och julmust in på småtimmarna. Och när man ändå är igång blev det dags för tjejernas årliga julkväll hemma hos Marie. Varma mackor och mängder med julgodis och kakor. Första gången vi ses alla fem sedan Helenas bröllop, så kul att få ses igen! Och allt är som vanligt :)
Schemat är fortfarande späckat så imorgon bär det av till Köpstad för julbord och lite fest på det. Så imorgon ska jag koka ägg så det står härliga till!

Hittade nåt lite kul idag som handlar om längd, vilket stämde alldeles på pricken när det gäller mig själv. Så om ni som kilar stadigt undrar hur långa era söta kids kommer bli så finns det en formel som man får tycka vad man vill om:

För en pojke: Ta mammans manliga längd- dvs. hennes faktiska längd + 8% av denna. (För er som skyller på att det var alltför längesen ni gick på gymnasiet: Gånga alltså med 1.08) Sedan plussar ni ihop detta med pappas längd, delar med två och lägger sedan till två centimeter.

För en flicka: Ta pappans kvinnliga längd- dvs. hans faktiska längd - 8% av denna. (För er som skyller på att det var alltför längesen ni räknade så lätt matte: Gånga alltså med 0.92) Sedan plussar ni ihop detta med mammans längd, delar med två och lägger sedan till två centimeter.

Voila! (och ja, johansson/jonsson är dömda till att redan nu börja leta efter hus med högt i tak...)


I småländska skogarna och i pappas fyrtio år gamla termobyxor. Det var inte dåligt med tidigt sjuttiotal!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0